- Ahlan Wasahlan -

rss

Rabu, 11 November 2009

Perkemahan 1Malaysia...

Assalaamualaikum wtb... Salam 1Malaysia...

Program Kem 1Malaysia merupakan satu program perkhemahan yang melibatkan murid-murid dari pelbagai kaum, bangsa dan etnik di Malaysia. Sehubungan dengan itu, beberapa siri program Kem 1Malaysia telah dilaksanakan dengan serentak diseluruh negara amnya dan di Peringkat Negeri Sabah khususnya.

Pada 05-08hb November 2009 yang lalu, seramai 12 orang pelajar yang terpilih dari SK. Penagatan telah menyertai buat pertama kalinya. Dalam program Kem 1Malaysia ini, pelajar yang terlibat adalah dianggarkan lebih daripada 600 orang pelajar yang datang dari pelbagai latarbelakang daerah dan lingkungan pembelajaran.

Selama 4 hari 3 malam program berlangsung, pelbagai aktiviti telah dirancang dan dijalankan. Pelbagai aktiviti yang menarik telah pelajar-pelajar ini ikuti seperti pelbagai jenis permainan rakyat dan sukan rakyat, acara persembahan malam kebudayaan dan lain-lain lagi.

Untuk mendekatkan lagi murid-murid dengan budaya makanan Malaysia, murid-murid telah didedahkan dengan pelbagai masakan Malaysia seperti roti canai, pelbagai jenis minuman berdasarkan ras utama di Malaysia.

Di sini pelajar berpeluang mengalami sendiri bagaimana sesuatu masakan itu dibuat dan berpeluang merasa hasil masakan mereka sendiri sendiri. Selain daripada mengenali masakan pelbagai etnik di Malaysia, murid-murid juga didedahkan dengan asas tarian pelbagai bangsa.

Program-program lawatan ke Zoo Negara Lok Kawi diadakan seiring dengan Tema 1Malaysia. Pelajar juga dibawa melawat ke Muzium Negeri Sabah dan pelbagai tempat lain yang bersejarah dan menarik.

Keseluruhannya, matlamat program untuk menyediakan murid-murid ke arah 1Malaysia perlu diteruskan dengan lebih agresif supaya matlamat untuk berkongsi dan bekerjasama dalam semua aspek kehidupan boleh diterapkan dengan lebih sempurna.

Adik Fitri khusyuk menulis nota...
Para peserta mendengar taklimat daripada pengendali program...

Acara sukaneka yang sangat menyeronokkan...
Para peserta program Kem 1Malaysia memenuhi ruangan dalam dewan...
"Para peserta mesti ambil benda tergantung di atas tu... haaa tu!" - agaknya laa kan...
Putri-putri SKPK berpose diluar khemah... seronokkah kena gigit nyamuk? Ahaa macam tak biasa...
Cikgu June Violet Gabrine yang ceria & cool - Pengiring peserta dari SKPK... Syukur anak-anak selamat pergi dan kembali...

KEM 1MALAYSIA SLIDESHOW...


0 ulasan:


Catat Ulasan

 
"TEAM WORK" - Prestasi cemerlang komitmen kami.

Hari Guru ZP

Public Speaking ZP

Kem 1Malaysia

Bulan Kokurikulum 2009

Pengakap 2009

Hari Bertemu Pelanggan 2009